آخرین مطالب

20 اردیبهشت روزی برای نکوداشت خرم‌آباد فرهنگی

20 اردیبهشت روزی برای نکوداشت خرم‌آباد

  بزرگنمایی:
۲۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز خرم آباد نامگذاری شده، دیاری که وجود چشمه‌ها و سراب‌های زیبا آن را به شهر هزار چشمه شهره کرده است.

20 اردیبهشت ماه به عنوان روز خرم آباد نامگذاری شده، دیاری که وجود چشمه‌ها و سراب‌های زیبا آن را به شهر هزار چشمه شهره کرده است.

به گزارش دیار مفرغ، نوروز سال 95 شهر خرم آباد به عنوان یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور شناخته شد و در همین سال سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی 20 اردیبهشت را روز خرم آباد نامگذاری کرد.

پیشینه دره خرم آباد، با توجه به یافته‌های غار تاریخی «کلدر» دارای بیش از 54 هزار سال سابقه حیات انسانی یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است؛ و در حقیقت می‌توان گفت پاسداشت خرم آباد به معنای پاسداشت بخشی عمده‌ای از تمدن بشری و تاریخ پر افتخار ایران است.

خرم آباد شهری خرم و سرسبزاست، شهری که مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لر نشین کشور است، خرم آباد شهری است مرتفع که بین کوه‌های زاگرس محصور شده است.

 این شهر زیبا و دلنشین با آثار تاریخی و کهن و آب و هوای مطبوع و دلپذیر خود یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز و در فصل تابستان می‌باشد. با شنیدن نام خرم آباد اولین چیزی که در ذهن ما ایرانیان تداعی می‌شود، قلعه‌ی تاریخی فلک افلاک است که بر فراز تپه‌ای با زیبایی و غرور خونمایی می‌کند. آثار تاریخی این شهر گویای این است که خرم آباد پیشینه‌ای کهن و پر فراز و نشیب داشته است.

محققان معتقدند که خرم آباد یکی از شهر‌های مهم تمدن ایلام به نام خایدالو بوده است و شواهد نشان می‌دهند که تمدن ایلام و خایدالو توسط آشور بانی پال یکی از پادشاهان آشور نابود شده و بعد‌ها شهر شاپور خواست به دستور شاپور دوم برروی آن بنا شده است. شهر شاپور خواست نیز هنگام حمله‌ی مغول تخریب شد، اما آثاری از آن دوران باقی مانده است، که حاکی ازاهمیت و شکوه این شهر باستانی است. هر چند عکس جا‌های دیدنی خرم آباد را به خوبی معرفی می‌کنند، اما علاقمندان به تاریخ و طبیعت این راه را بر خود هموار می‌کنند تا به دیدن شهری بروند که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن گردشگران را افسون می‌کند. شما هم با ما همراه شوید تا به این شهر کهن و سرسبز سفر کنیم و با این شهر و مکان‌های دیدنی خرم آباد با عکس بیشتر آشنا شویم.  

جا‌های دیدنی خرم آباد کجاست؟

قلعه فلک افلاک

بر بلندای تپه‌ای باستانی و در مرکز شهر قلعه‌ای زیبا و تاریخی دیده می‌شود، که متعلق به عصر ساسانی و نماد شهر خرم آباد است. این قلعه با معماری بسیار زیبا و چشم نواز خود در زمینی به مساحت 5 هزار و 300 متر مربع با مصالحی همچون سنگ، آجر، خشت و ملاط گچ و آهک ساخته شده است. قلعه‌ی فلک الافلاک خرم آباد به دژ شاپور خواست یا قلعه‌ی دوازده برجی نیز معروف است. این قلعه‌ی رازآلود و کهن از مهم‌ترین مناطق دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود و موزه‌های باستان شناسی و مردم شناسی خرم آباد در آن قرار دارند. این قلعه در اواخر دهه‌ی پنجاه خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مناره آجری

سازه‌ای استوانه‌ای شکل است که برروی یک سکوی سنگی واقع شده است. کاربرد این مناره‌ی 900 ساله، دیده بانی، نگهبانی و هدایت کاروان‌ها بوده است. پژوهشگران آن را متعلق به دوره‌ی دیلمیان می‌دانند و بر این باورند که ارتفاع این مناره در گذشته بیشتر بوده و به مرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی کاهش پیدا کرده است. این برج در حال حاضر 99 پله و 30 متر ارتفاع دارد. این بنا در جنوب شهر خرم آباد و در محله‌ی قاضی آباد قرار دارد.
پل شاپوری (پل شکسته)

در نزدیکی فلک الافلاک و در جنوب آن اثر تاریخی ارزشمندی قرار دارد که به پل شاپوری یا به زبان محلی "طاق پیل اشکسه "شهرت پیدا کرده است. قدمت این پل به دوره‌ی ساسانی بر می‌گردد و 321 متر طول و 10 متر ارتفاع داشته است. این پل از 28 چشمه طاق و 27 پایه پل تشکیل شده بود که اکنون فقط 5 چشمه طاق از آن‌ها باقی مانده است. پل شاپوری راه ارتباطی غرب استان لرستان با شرق و از آن جا به خوزستان و تیسفون بوده است. این پل با شماره‌ی 1058 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. دریاچه کیو

دریاچه‌ی کیو یا نگین خرم آباد در شمال غرب خرم آباد واقع است و با جلوه گری‌های بی پایان خود گردشگران و مسافران را جذب می‌کند. این جاذبه‌ی طبیعی هفت هکتاری تنها دریاچه‌ی درون شهری ایران به شمار می‌رود و با توجه به این که در حدود 3 تا 7 متر عمق دارد، زیستگاه جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر شده است. کیو در زبان خرم آبادی به معنای کبود رنگ و آبی است و نام این دریاچه برگرفته از رنگ آبی و کبود آن می‌باشد. آب این دریاچه از آب چشمه تامین می‌شود و وجود امکانات گردشی و تفریحی در اطراف آن، این دریاچه را به یکی از تفرجگاه‌های این شهر مبدل کرده است.


گرداب سنگی

این اثر تاریخی که از دوران ساسانیان به جا مانده است، یک سازه‌ی سنگی مدور است که ازسنگ و ساروج ساخته شده تا آب خارج شده از چشمه را ذخیره و سپس آن را از طریق کانال به تمام نقاط شهر باستانی شاپور خواست منتقل کند. در واقع این چشمه درون این گرداب سنگی قرار دارد و تقریبا در بیشتر سال پرآب است این اثر تاریخی در بخش مرکزی خرم آباد و در بافت قدیمی آن، در میدان تختی قرار دارد. با شروع فصل زمستان و بالا آمدن آب چشمه، منظره‌ی گرداب سنگی بسیار زیبا و تماشایی و یکی از جا‌های دیدنی خرم آباد می‌باشد. این میراث کهن در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


بقعه‌ی بابا طاهر

از دیگر دیدنی‌های خرم اباد آرامگاهی است که به بقعه‌ی باباطاهر شاعر معروف ایرانی شهرت یافته است. مردم خرم آباد معتقدند که سال‌ها پیش درون این آرامگاه کتیبه‌ای چوبی پیدا شده است که روی آن با ذکر ابیاتی شجره‌ی شخص مدفون را شرح داده و او را باباطاهرخطاب کرده است. اما برخی کارشناسان و باستان شناسان می‌گویند در لرستان افراد اهل حق "بابا "لقب می‌گیرند، به همین دلیل این آرامگاه متعلق به بابا طاهر شاعر نمی‌باشد. بنای مقبره متعلق به دوره‌ی خوارزمشاهیان است و از یک گنبد ساده و یک در ورودی تشکیل شده است. دیواره‌های آرامگاه به شکل هشت ضلعی است و محل قبر در سردابه است، در گذشته ضریحی چوبی روی آن وجود داشته، که به مرور زمان از بین رفته است و دیگر اثری از آن به چشم نمی‌خورد.

مسجدجامع خرم آباد

این اثر تاریخی، بنایی است متعلق به اواخر قرن 10 هجری قمری. بنای اولیه مسجد به دستور شاه پرور سلطان دختر اغوربیک از اتابکان لرستان ساخته شد. این بنا در دوره‌های مختلف بار‌ها مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت تا به شکل امروزی درآمد. این بنا شامل یک ایوان در قسمت شرقی و یک شبستان ستون دار است که پوشش طاق و گنبد آن روی 7 ستون چهار ضلعی قرار می‌گیرد. در این مسجد سه سنگ نوشته وجود دارد که فرامین دوره‌ی صفوی را ابلاغ می‌کند.


سنگ نبشته خرم آباد

این اثر تاریخی سنگی کتیبه‌ای است که به خط کوفی و روی قطعه سنگ بزرگی به ارتفاع سه و نیم متر نوشته شده است. قدمت آن به قرن ششم و دوره‌ی سلجوقیان می‌رسد. این سنگ نیشته یا برد نوشته به زبان کوفی و فارسی است و این طور به نظر می‌رسد که حکم امیر ابوسعید برسق است. این اثر در شرق خرم آباد و در خیابان شریعتی قرار دارد.

آسیاب گبری

در جنوب خرم آباد و در محله‌ی حسین آباد بنای کهنی به چشم می‌خورد که متعلق به دوره‌ی ساسانیان و شهر شاپور خواست است، این بنا آسیاب مکعب مستطیل شکلی است که با سنگ‌های تیشه خورده و ساروج ساخته شده و تا دوره قاجار هم مورد استفاده قرار گرفته است. این بنا در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
حمام گپ خرم آباد

در میدانی که گپ نام دارد و در مرکز خرم آباد واقع است، و در خیابان حافظ حمامی قرار دارد که قدمت آن به دوره‌ی صفویه بر می‌گردد. این حمام تاریخی مساحتی در حدود 800 متر دارد و با طراحی بی نظیر و تزئینات زیبا و ساده‌ی گچ بری خود هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. 
بام لرستان

تماشا کردن آسمان پرستاره‌ی خرم آباد لذتی عمیق به همراه دارد، تجربه‌ی نظاره‌ی آسمان و شب‌های خرم آباد این سفر را برای شما به یادماندنی‌تر خواهد کرد. دیدن منظره‌ی زیبای شب‌های خرم آباد از بام لرستان امکان پذیر است و بی تردید شما مجذوب این منظره‌ی زیبا خواهید شد.
 جنگل و مجموعه توریستی مخمل کوه

مخمل کوه رشته کوهی در شمال شرق خرم آباد است که در بخش شمالی آن، در تنگه‌ای به نام شیبخون یک پارک جنگلی و تفرجگاه در آن ایجاد کرده اند. این منطقه چشم انداز‌های بسیار زیبا و تماشایی دارد و مکانی مناسب برای علاقمندان به کوه پیمایی به شمار می‌رود. وجود آبشار زیبای مخمل کوه بر جذابیت و محبوبیت این منطقه افزوده است. این مجموعه در فاصله‌ی 9 کیلومتری از خرم آباد قرار دارد.

زاگرس همچون سدی محکم زیبایی‌های خرم آباد را در بر گرفته است. خرم آباد با طبیعتی ناب و تاریخی به بلندای یک سرزمین گوهری ارزشمند است که شاید زاگرس بهترین پناه برای حفظ آن باشد. تنها گنجینه‌ای همچون فلک الافلاک برای سفر به این سرزمین اساطیری کافی است. جایی که می‌توانید شکوه هنر نیاکان مان را از نزدیک ببینید


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

تقویت صادرات جهت حمایت از تولیدات فرآورده‌های خام دامی در استان

6 پروژه شاخص شهرداری خرم‌آباد در سال جاری

کشف انبار لاستیک‌های قاچاق در بروجرد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

تولید سالانه 16هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند+عکس

توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از رویکردهای مهم کانون لرستان است

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

دستگیری سارقان حرفه ای مشاعات ساختمانی در خرم آباد

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

جشنواره فرهنگی رود و ریل در لرستان برگزار می شود

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

تقدیر مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیزات مدارس استان از مدیر و جمعی از همکاران مخابرات

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود

احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد

جریمه 67 میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در خرم آباد

تفاهم نامه ی همکاری بسیج رسانه استان با سازمان فنی و حرفه ای لرستان

حذف و اصلاح 15 نقطه پر حادثه در محور های مواصلاتی لرستان

گزارش تصویری برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان برتر انقلاب اسلامی

هنرمند انقلابی به دنبال اثرگذاری است /هنرمند تلاش می‌کند که اثرش در جامعه دیده شود

تمدید مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

2900 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

شناسایی 4 هزار انشعاب غیر مجاز آب در لرستان

دو سالانه سرنا نوازی در بیشه خرم‌آباد برگزار می شود

هوشمندسازی تالاب بیشه دالان بروجردگامی موثر در حفاظت از تالاب‌های لرستان

43 درصد حجم مخازن سدهای استان لرستان پُر است

استاندار لرستان: 50 درصد اعتبار تقاطع 60 متری از منابع دولتی خواهد بود

تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر، الگوی مناسب برای کار جهادی است

تقاطع شهدای جاویدالاثر خرم‌آباد یکی از مهم‌ترین گره‌های ترافیکی شهر را رفع کرد

گزارش تصویری تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر خرم‌آباد

روزانه 45 میلیون لیتر بنزین تولید و وارد بازار می کند/اجرای 62 سد توسط قرارگاه خاتم انبیا

کسب جایگاه سوم آموزش وپرورش لرستان در اعزام فرهنگیان به راهیان پیشرفت وراهیان نور

فصل زایمان حیات وحش و تشدید برنامه های حفاظتی محیط زیست لرستان

اطلاعیه فرماندهی انتظامی لرستان پیرامون طرح حجاب و عفاف از روز شنبه

تشیع پیکر شهید مجتبی نعمت پور در زادگاهش

انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

برنامه مشارکتی نذر خون برگزار شد +عکس

آزادی 20 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد لرستان با عفو رهبری

تولید عسل لرستان به 4 هزار و 500 تن در سال افزایش می یابد

جمع آوری زکات فطره در 2 هزار و 566 پایگاه لرستان

یک فوتی و یک مصدوم در برخورد با گاردریل در محور خرم‌آباد

علت فوت دکتر «پرستو بخشی» اعلام شد