آخرین مطالب

تولید و ترویج صنایع‌دستی، اولویت مهم امسال در لرستان گزارش

تولید و ترویج صنایع‌دستی، اولویت مهم امسال در لرستان

  بزرگنمایی:
استان لرستان دارای صنایع دستی فاخری در سطح کشور است؛ آثاری منحصربه‌فرد و اصیل از هنر دست گذشتگان که در قالب ۹۰ رشته زیبا تنوع دارد. هنرمندان صنایع‌دستی لرستان سالانه در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی زیادی این محصولات هنری و کاربردی را به عرصه نمایش می‌گذارند. صنعتی اصیل و‌ ماندگار که علاوه بر تقویت اقتصاد، مروج فرهنگ و تاریخ جوامع مختلف ایران است.

استان لرستان دارای صنایع دستی فاخری در سطح کشور است؛ آثاری منحصربه‌فرد و اصیل از هنر دست گذشتگان که در قالب 90 رشته زیبا تنوع دارد. هنرمندان صنایع‌دستی لرستان سالانه در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی زیادی این محصولات هنری و کاربردی را به عرصه نمایش می‌گذارند. صنعتی اصیل و‌ ماندگار که علاوه بر تقویت اقتصاد، مروج فرهنگ و تاریخ جوامع مختلف ایران است. 
به گزارش دیار مفرغ، به‌گفته باستان‌شناسان، مهم‌ترین صنعتی که به عنوان صنایع‌دستی شاخص که در دنیا مشخص شده یک دندان نیش گوزن است که کشف آن در سال 83 طی کاووش مشترک هیئت بلژیکی و ایرانی صورت گرفت و از غار یافته خرم‌‌آباد کشف شد. این اثر یک دندان نیش گوزن است که با یک مته سنگی بسیار ریز از بالا سوراخ شده و به صورت گردن آویز استفاده می‌شده و در حال حاضر نیز این اثر در موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارد. قدمت این دندان به 40هزار سال پیش یعنی دوره پارینه سنگی میانه برمی‌گردد که این مهم گواه قدمت صنایع دستی در استان لرستان است.

در همین راستا معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان در خصوص وضعیت صنایع دستی استان از مشارکت پررنگ هنرمندان صنایع‌دستی استان در بازارچه نوروزی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد. 

عباس حمزه‌ای گفت: در این بازارچه 30 هنرمند صنایع‌دستی در 12 رشته، محصولات خود را به بازدیدکنندگان عرضه کردند.

او اظهار کرد: پوشاک سنتی و البسه محلی لری، ماشته‌بافی، گلیم‌بافی، نقاشی روی چوب، کپوبافی، تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، گره‌چینی، پیکر تراشی، مس‌چکشی، جاجیم‌بافی، قلم‌زنی، میناکاری و نمدمالی از جمله تولیدات هنرمندان صنایع دستی لرستان در بازارچه قلعه فلک‌الافلاک بودند.

حمزه‌ای با بیان اینکه نوروز امسال فرصت بسیار خوبی برای عرضه تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی استان بود، افزود: به صورت دائم 30 غرفه صنایع‌دستی با حضور هنرمندان برتر استان در بازارچه باغ گلستان قلعه‌ فرهنگی، تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد دایر است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان تولیدات هنرمندان استان را از لحاظ بومی بودن، کیفیت و زیبایی دارای ویژگی‌های ممتازی در سطح کشور دانست و بیان داشت: لرستان امسال با استقبال خوب مسافران و گردشگران نوروزی مواجه بود که این امر در فروش محصولات صنایع‌دستی رابطه مستقیمی داشته و موجب ترویج این هنرصنعت و همچنین رونق اقتصادی و اشتغال استان خواهد شد.

فروش محصولات صنایع دستی لرستان به 70 میلیارد ریال رسید

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز خبر داد: فروش محصولات صنایع دستی لرستان از آغاز نوروز تا کنون به بیش از 70 میلیارد ریال رسید و میزان فروش بازارچه صنایع دستی محوطه تاریخی باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک نیز حدود 30 میلیارد ریال بوده است‌.

عطا حسن‌پور به برپایی 15 بازارچه صنایع‌دستی نوروز امسال در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد سه بازارچه تخصصی صنایع‌دستی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و 12 بازارچه نوروزی صنایع دستی با همکاری شهرداری‌ها برپا شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: این بازارچه‌ها شامل 112 غرفه بودند که 64 غرفه با همکاری شهرداری‌ها و 48 غرفه نیز توسط اداره کل میراث‌فرهنگی ایجاد شدند.

او عنوان کرد: محصولاتی که در این غرفه‌ها عرضه شدند بیشتر شامل رشته‌های گلیم‌بافی، ماشته‌بافی، البسه محلی اقوام لر، خراطی چوب، تولیدات چرمی دست‌دوز، ورشوسازی، میناکاری، نمدمالی، قلم‌زنی روی ورشو، نقاشی روی چوب، مس چکشی، چوغابافی، جاجیم‌بافی، سفال و سرامیک و... بودند.

ایجاد بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در همه شهرهای لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: به‌ منظور ترویج، معرفی و توسعه صنایع‌دستی، نوروز 1402 اقدام به برپایی بازارچه صنایع‌دستی در ورودی همه شهرستان‌های استان کردیم.

حسن‌پور با بیان اینکه هر ساله ایام نوروز فرصت بسیار خوبی‌ است تا هنرمندان صنایع‌دستی، تولیدات خود را به گردشگران و مسافران ارائه کنند، بیان کرد: با همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌های خوبی برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شد.

او با اشاره به دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و همچنین آب و هوای مطلوب فصل بهار در استان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود لرستان در تعطیلات رسمی همواره یکی از مقاصد اصلی مسافران و گردشگران باشد که در این راستا آمادگی لازم نیز وجود دارد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان تصریح کرد: در سطح استان 13 موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی و همچنین موزه‌های تخصصی محیط‌زیست و آموزش و پرورش و 12 بازارچه صنایع‌دستی، نوروز پیش رو آماده خدمات‌رسانی به مسافران بودند.

تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر سامان‌دهی بازارچه‌های صنایع‌دستی در دورود و ازنا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان در راستای جایگاه صنایع دستی لرستان از تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر سامان‌دهی بازارچه های صنایع دستی در شهرهای دورود و ازنا خبر داد.

حسن‌پور اظهار کرد: در دیدار دکتر گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با مهندس سید عزت‌اله ضرغامی مقرر شد، بازارچه دائم صنایع‌دستی با کمک شهرداری و فرمانداری در هر دو شهرستان دورود و ازنا راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: همچنین در این دیدار تصمیماتی به منظور سامان‌دهی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و همچنین ارائه خدمات مطلوب‌تر در دریاچه گهر دورود به عنوان یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های طبیعی استان اتخاذ شد.

او بیان داشت: با دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تپه سرچشمه یا ترشاب دورود نیز وارد فاز گردشگری خواهد شد چراکه در زیر این تپه یک سراب یا چشمه دائمی وجود داردکه پتانسیل زیادی در حوزه گردشگری دارد.

حسن‌پور افزود: با درخواست نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی مقرر شد در خصوص تامین نیروی انسانی در هر دو شهرستان ازنا و دورود پیگیری‌های لازم انجام شود.

حضور هنرمندان صنایع‌دستی لرستان در جشنواره ایران‌زمین

سال گذشته سه نفر از هنرمندان صنایع‌‌دستی لرستان در جشنواره ایران‌زمین که در شهر ماهشهر خوزستان برگزار شد، حضور داشتند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه حضور هنرمندان صنایع دستی لرستان در جشنواره ملی و بین المللی به منظور معرفی هرچه بیشتر تولیدات هنرمندان استان از اولویت های حمایتی این اداره‌کل محسوب می‌شود، افزود: در جشنواره ایران زمین خوزستان سه هنرمند لرستانی در رشته‌های پیکرتراشی، ماشته‌بافی و سفال‌گری محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه کردند.

او تاکید کرد: صنایع‌دستی لرستان دارای کیفیت و درجه هنری ممتازی است و امیدواریم مشارکت هنرمندان ما در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی موجب توسعه و معرفی شایسته تولیدات زیبا و ارزشمند این عزیزان باشد.

راه‌اندازی کارگاه خوس‌بافی در بروجرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان اظهار کرد: این کارگاه توسط زنان هنرمند در روستای کشور شهرستان بروجرد احداث شده است.

حسن‌پور با بیان راه اندازی این کارگاه در راستای ترویج صنایع‌دستی و رونق اشتغال تاثیر بسزایی دارد، افزود: در این کارگاه حدود 20 هنرجو در رشته خوس‌بافی آموزش دیده و مشغول تولیدات صنایع دستی در این رشته هستند.

او بیان کرد: خوس‌بافی یکی از رشته های استان هرمزگان است که به خواست علاقه‌مندان این رشته به تازگی در برخی از روستاهای استان آموزش و ترویج داده می‌شود.

حسن‌پور تاکید کرد: با وجود این کارگاه، امیدواریم سایر علاقه‌مندان به این رشته از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند و شاهد توسعه و رونق بیشتر انواع رشته‌های صنایع‌دستی در سطح استان باشیم.

درخشش هنرمند لرستانی در هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی لرستان در خصوص سطح کیفی و هنری آثار هنرمندان صنایع‌دستی استان از کسب دیپلم افتخار هنرمند لرستانی در بخش اصلی هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر طی سال گذشته خبر داد.

حسن‌پور اظهار کرد: هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

او ادامه داد: در هفتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، آیت گودرزی از هنرمندان صنایع‌دستی لرستان در رشته زره‌بافی موفق به کسب دیپلم افتخار این جشنواره شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان بیان کرد: آیت‌اله گودرزی صنعتگر رشته زره‌بافی است که از شاخصه‌های مهم آثار او می‌توان به ریزبافت بودن تولیدات هنری این هنرمند اشاره کرد که موجب تمایز سایر تولیدات این رشته است.

گودرزی نیز در خلال کسب این افتخار برای جامعه صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: بسیار خوشحالم افتخار داشتم این هنر اصیل و زیبا را زنده نگه دارم و آمادگی دارم برای همه افرادی که به رشته زره‌بافی علاقه دارند، دوره آموزشی برگزار کنم تا این رشته بیشتر توسعه و ترویج پیدا کند

 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برپایی بیمارستان صحرایی یک روزه در منطقه فرهاد آباد دلفان

سپاه پاسداران تمام قد در کنار دولت برای رفع مشکلات این استان تلاش خواهد کرد

فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان

دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب کنکور در لرستان

پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آب منطقه ای استان تخیص یافت

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

بسته‌های همراه اول ویژه حج 1403 اعلام شد

تاکید بر رفع موانع تملیک جهت احداث سایت همراه اول و اجرای پروژه های فیبرنوری

تکمیل آبرسانی به 162 روستا تا پایان سال جاری در لرستان

کشف 400 میلیارد ریال کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان +عکس

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

سرنانوازی جز لاینفک موسیقی لرستان است

اجرای طرح عملیات مشترک پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز در لرستان

شفقت استاندار لرستان شد

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

رشد 8 درصدی جابجایی کالا از طریق ناوگان حمل و نقل لرستان

75 میلیارد تومان اعتبار خرید تجهیزات مدارس لرستان در سال جاری

شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد

سازش 35 درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

فعال بودن بیش از100پروژه در سطح استان

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان

کسب مقام اول ورزشکار لرستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

تقویت صادرات جهت حمایت از تولیدات فرآورده‌های خام دامی در استان

6 پروژه شاخص شهرداری خرم‌آباد در سال جاری

کشف انبار لاستیک‌های قاچاق در بروجرد

گام بزرگ بانک رفاه کارگران در احیای واحد های تولیدی وصنعتی وجهش تولید در لرستان

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

تولید سالانه 16هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

سامانه نسخه الکترونیک در حال به‌روزرسانی‌ست/پذیرش موقت نسخه‌های الکترونیکی

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود

اعضای انجمن صنفی فعالان رسانه ای لرستان،بازرس اصلی و بازرس علی البدل خود را انتخاب کردند+عکس

توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از رویکردهای مهم کانون لرستان است

استقرار دائمی بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

دستگیری سارقان حرفه ای مشاعات ساختمانی در خرم آباد

بازنشستگی بیش از 1700 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور

جشنواره فرهنگی رود و ریل در لرستان برگزار می شود

برگزاری نشست سرپرست ورزش و جوانان لرستان با دبیران سمن های جوانان

تقدیر مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیزات مدارس استان از مدیر و جمعی از همکاران مخابرات

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود