آخرین مطالب

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری یادداشت

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:
یاداشت: بامداد رجبی

به گزارش پایگاه خبری دیار مفرغ، موزه‌ها مکان‌هایی هستند که هدف آنها نمایش و معرفی آثار هنری و تاریخی به شکلی بسیار فشرده و جامع است. وقتی موزه‌ها می‌خواهند تاریخ و هنر را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند، آن‌وقت است که باید اشکال جدیدی از حفاظت، نگهداری و ارائه پیدا کنند. فناوری‌های جدید و همچنین اشکال نوآورانه مبتنی بر تعامل علوم مختلف بایستی توسعه و اجرا شود.

محیطی که موزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند در دهه‌های گذشته به‌ویژه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تغییر زیادی کرده است. موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسه‌های سنتی باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند، بیشتر بازدیدکننده محور باشند. کلمه موزه ریشه یونانی دارد و از کلمه یونانی Mouseion، به معنای مقر زندگی «موز» و الهه هنر گرفته شده است.

موزها الهام بخش آفرینش ادبیات و هنر هستند و اغلب این مکان‌ها را منبع دانش می‌دانند. موزه‌ها و بناهای تاریخی منابعی هستند که ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند و به رشد اقتصادی در مناطق کمک می‌کنند. اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با محیط طبیعی و ثروت فرهنگی و باستانی دارد. به عبارت دیگر محیط طبیعی و آثار باستانی پارامتر اساسی رشد گردشگر در منطقه را تشکیل می‌دهند و از طریق گردشگری، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌توانند برای دستیابی به منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند. اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. 

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است. تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفرهای تفریحی. سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد برای اساساً انگیزه‌های فرهنگی مانند تورهای مطالعاتی، هنرهای نمایشی و سایر تورهای فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت، فولکلور یا هنر یا زیارت» است.

همکاری‌های موفق بین مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها و دفاتر گردشگری شهر را به هم مرتبط می‌کند و تعداد بازدیدهای موزه به آژانس‌های مسافرتی و بازدیدهای فرهنگی سازمان یافته نیز بستگی دارد. موزه‌ها با مشارکت آژانس‌های گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی برای جذب بازدیدکننده فعالیت می‌کنند و بسته به موقعیت مکانی خود باید به گردشگری توجه جدی داشته باشند. موقعیت استراتژیک یک موزه به وضعیت درک شده یک منطقه می‌افزاید و از رشد صنعت گردشگری و اوقات فراغت حمایت می‌کند. 

موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسات سنتی باشند، بیشتر بازدیدکننده‌گرا باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند. موزه‌ها در یک بازار تفریحی در حال گسترش با هم رقابت می‌کنند. 

تأمین بودجه برای موجودیت و برنامه‌های جدید یک دغدغه اصلی است. چالش مدیران موزه حفاظت از موزه در عین دستیابی به مخاطبان بیشتر و ارائه یک تجربه غنی‌تر از بازدید موزه توسط بازدیدکنندگان است. بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات ساده است، زمانی که کارکنان بازاریابی بتوانند در تمامی وظایف موزه، از جمله برنامه‌ها و آموزش، طراحی تاسیسات و طراحی داخلی و همچنین عضویت و توسعه، مشارکت داشته باشند، بازاریابی به بهترین وجه می‌تواند اهداف و استراتژی موزه را تسهیل کند. موزه‌ها علاوه بر اینکه، ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند، به رشد اقتصادی در قالب محصولات توریستی سطح بالا نیزکمک می‌کنند. این ارتباط از دو جهت سودمند است: اولاً، بناها و موزه‌ها می‌توانند با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، منابع توانمندی را برای موجودیت و رشد خود تضمین کنند. ثانیاً، ارتباط مستقیم موزه‌ها و بناهای تاریخی با فعالیت‌های گردشگری می‌تواند کیفیت گردشگری را ارتقا داده و گردشگری را متمایز کند. 

جهانی شدن بازار رقابتی گردشگری، کیفیت را به ویژگی اصلی رقابت و تنوع خدمات ارائه شده تبدیل می‌کند. ماهیت خدمات هر چه باشد، رضایت مشتری باید چالش برانگیزترین و مهم‌ترین هدف باشد. بسیاری از محققان موافق هستند که کیفیت خدمات یک جزء غالب در ارزیابی یک مقصد گردشگری توسط بازدیدکنندگان است. از آنجایی که توسعه گردشگری منجر به افزایش رقابت در بازار گردشگری شده است، رضایت بازدیدکنندگان از بازدید از جاذبه‌ها در مقاصدی مانند موزه ها، دلیل تعیین کننده‌ای برای بازگشت است. کیفیت خدمات ارائه شده و توانایی مدیران موزه در پاسخگویی به نیازهای بازدیدکنندگان در جذب گردشگر بسیار مهم است. علاوه بر پشتیبانی فنی و طراحی موزه، مطالعه انتظارات بازدیدکنندگان و در نهایت خدمات ارائه شده توسط موزه نیز مورد نیاز است. ارزیابی کیفیت خدمات به دلیل ماهیت نامشهود آن بسیار دشوارتر از ارزیابی کیفیت محصولات است. محیط فیزیکی نیز نقش مهمی در جلوگیری از نگرش بازدیدکنندگان نسبت به موزه دارد. 

اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. 

تحقیقات در مورد توسعه گردشگری پایدار به اهمیت وجود جاذبه‌های میراثی و بناهای تاریخی در انتخاب مقصد گردشگری اشاره می‌کند و بر ارزش موزه‌ها برای رشد گردشگری یک منطقه تأکید می‌کند. از این رو، بسیاری از موزه‌ها خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان خود را تطبیق داده و متوجه شده‌اند که گردشگران عامل مهمی برای موفقیت مؤسسه آن‌ها هستند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. سطح رضایت بازدیدکنندگان و کیفیت خدمات موزه‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا توسعه پایدار مقاصد گردشگری حفظ شود. استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به موزه‌ها در انجام مأموریت خود و در عین حال به حداکثر رساندن رضایت بازدیدکنندگان کمک کنند. 

مهم‌ترین دلایلی که باعث رضایت بازدیدکنندگان از موزه می‌شود، فرهنگ، آثار تاریخی، منحصر به فرد بودن نمایشگاه‌ها و خدمات ارائه شده توسط راهنمای تور است. از سوی دیگر، باید به دلایل مهم نارضایتی آنان، خدمات بد ارائه شده در موزه، ساعات کاری ناکافی، اطلاعات مکتوب ناکافی و نبود مکان‌های دیدنی در موزه اشاره کرد. قصد بازدیدکنندگان برای بازدید مجدد از موزه در آینده تحت تأثیر پرسنل، امکانات و نمایشگاه‌ها و جنبه‌های آموزشی موزه است. 

تقویت بخش کلیدی گردشگری و توسعه پایدار آن را می‌توان با توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای موزه‌ها به دست آورد. استراتژی بازاریابی خرد در موزه‌ها، بازاریابی کلان محصول گردشگری را تقویت می‌کند. 

با مدیریت صحیح و ارائه خدمات مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان موزه‌ها، می‌بایست رضایت آن‌ها را به حداکثر رساند. بازدیدکنندگان راضی مایلند اطلاعات موزه و مقصد گردشگری را پخش کنند. میراث حیاتی و مزیت‌های فرهنگی مقاصد گردشگری باید توسط خدمات با کیفیت بالا پشتیبانی شود، زیرا موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی ویژگی‌های غالب را تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با درآمد بالا و سطح تحصیلات بالا، موزه‌ها را دلیل مهمی برای بازدید از مقاصد گردشگری می‌دانند.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

آمادگی کامل دستگاه‌های لرستان برای خدمات‌رسانی؛ مایحتاج مردم تأمین است

جریمه 9.5 میلیارد ریالی قاچاقچیان کالا در لرستان

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل تا پایان مرداد 1404 تمدید شد

آیا از روش کاهش مصرف برق کولر آبی و افزایش بازدهی آن خبر دارید؟

تولید روزانه نیروگاه‌های مقیاس کوچک از 1500 مگاوات فراتر رفت

حل مناقشه پادگان 07؛ از بحران اجتماعی تا توافق عمرانی

استقبال فرهنگیان لرستان از تست گویندگی در استودیو الفبا

انشعابات غیرمجاز برق در منطقه زاغه و کمالوند قطع شدند

برگزاری جلسه توجیهی مدیرکل امور مالیاتی لرستان با رؤسای اتحادیه‌ها در اتاق اصناف

حبس در انتظار استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز

کلاهبردار 60 میلیاردی در خرم‌آباد دستگیر شد

برگزار ی سیزدهمین همایش «سیره علوی» در لرستان /تبیین سبک زندگی علوی به میزبانی خرم آباد

کشف 13 میلیارد کالای فاقد مجوز در پلدختر

فیلیمو برای مشترکین اینترنت مخابرات رایگان شد

قطع آب 58 روستای معمولان پلدختر در پی شکستگی خط انتقال

افزایش آتش‌سوزی در منازل مسکونی به دلیل استفاده از ماینرهای غیرمجاز

مشترکان بزرگ و پرمصرف در اولویت نصب کنتور هوشمند قرار دارند

«سگ گردانی» در خرم‌آباد ممنوع شد

کلاهبردار اینترنتی در لرستان دستگیر شد

اداره کل میراث فرهنگی لرستان به ساختمان سابق مهندسی سپاه انتقال یافت.

موشن گرافی| اطلاع از زمان‌های خاموشی های برق

ثبت جشنواره موسیقی محلی لرستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

حمایت مجلس از افزایش سرمایه بانک کشاورزی / سپرده‌های مردمی زمینه‌ساز تحکیم امنیت غذایی کشور است

ارتقای سرویس ADSL به VDSL مشترکین منطقه کوی آبشار شهرستان خرم آباد

نظارت 35 گروه بر ذبح دام عید قربان در لرستان

طلب 951 میلیاردتومانی شرکت برق از مشترکان لرستانی

20 هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» دچار آتش‌سوزی شد/آتش سوزی مهار شد

برگزار ی سیزدهمین همایش «سیره علوی» در لرستان /تبیین سبک زندگی علوی به میزبانی خرم آباد

دره و غارهای خرم‌آباد در مسیر ثبت جهانی یونسکو

مدیر و معلم مدرسه، کلید توسعه فرهنگ نماز

دستگیری سه نفر به جرم فساد مالی در شهرداری ازنا

11 هزار زوج جوان لرستانی در صف وام ازدواج

کشف 1404 کیلوگرم گوشت فاسد از یک فروشگاه زنجیره‌ای در خرم‌آباد

اجرای طرح پایش بیماری‌های زنبورعسل در لرستان

اجرای 60 میلیارد پروژه آبخیزداری در لرستان

مواظب کلاهبرداران «وام فوری بدون ضامن» باشید

«ایکوموس» به ثبت جهانی دره خرم‌آباد رأی مثبت داد

24 گواهی جعلی ایمنی آسانسور در الیگودرز لرستان کشف شد

122 قطعه اشیاء باستانی در دورود کشف شد

بانک سپه به عنوان دستگاه برتر بهره‌ور معرفی شد

نوزدهمین روز آلوده در لرستان/ آلودگی 3 برابر حد مجاز

نقش مؤثر زیرساخت‌های ارتباطی در توسعه شهری

صادرات 929 تن انواع فرآورده خام دامی از لرستان

آغاز دوره آموزشی عملیات و بقا در طبیعت ویژه محیط بانان منطقه 5 کشور در استان لرستان

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی مد و لباس زاگرس در خرم‌آباد

خرید تضمینی گندم در شهرستان پلدختر از مرز 3 هزار تن عبور کرد

سه برابر سرانه مردم دنیا برق مصرف می‌کنیم

اجرای ارکستر سمفونیک تهران روایتی از شکوه فرهنگی لرستان

موسیقی با زندگی مردم لرستان عجین است

دکتر شهرام زمانی به عنوان سرپرست بخشداری ویسیان منصوب شد