آخرین مطالب

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری یادداشت

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری دیار مفرغ، موزه‌ها مکان‌هایی هستند که هدف آنها نمایش و معرفی آثار هنری و تاریخی به شکلی بسیار فشرده و جامع است. وقتی موزه‌ها می‌خواهند تاریخ و هنر را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند، آن‌وقت است که باید اشکال جدیدی از حفاظت، نگهداری و ارائه پیدا کنند. فناوری‌های جدید و همچنین اشکال نوآورانه مبتنی بر تعامل علوم مختلف بایستی توسعه و اجرا شود.

محیطی که موزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند در دهه‌های گذشته به‌ویژه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تغییر زیادی کرده است. موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسه‌های سنتی باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند، بیشتر بازدیدکننده محور باشند. کلمه موزه ریشه یونانی دارد و از کلمه یونانی Mouseion، به معنای مقر زندگی «موز» و الهه هنر گرفته شده است.

موزها الهام بخش آفرینش ادبیات و هنر هستند و اغلب این مکان‌ها را منبع دانش می‌دانند. موزه‌ها و بناهای تاریخی منابعی هستند که ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند و به رشد اقتصادی در مناطق کمک می‌کنند. اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با محیط طبیعی و ثروت فرهنگی و باستانی دارد. به عبارت دیگر محیط طبیعی و آثار باستانی پارامتر اساسی رشد گردشگر در منطقه را تشکیل می‌دهند و از طریق گردشگری، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌توانند برای دستیابی به منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند. اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. 

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است. تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفرهای تفریحی. سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد برای اساساً انگیزه‌های فرهنگی مانند تورهای مطالعاتی، هنرهای نمایشی و سایر تورهای فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت، فولکلور یا هنر یا زیارت» است.

همکاری‌های موفق بین مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها و دفاتر گردشگری شهر را به هم مرتبط می‌کند و تعداد بازدیدهای موزه به آژانس‌های مسافرتی و بازدیدهای فرهنگی سازمان یافته نیز بستگی دارد. موزه‌ها با مشارکت آژانس‌های گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی برای جذب بازدیدکننده فعالیت می‌کنند و بسته به موقعیت مکانی خود باید به گردشگری توجه جدی داشته باشند. موقعیت استراتژیک یک موزه به وضعیت درک شده یک منطقه می‌افزاید و از رشد صنعت گردشگری و اوقات فراغت حمایت می‌کند. 

موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسات سنتی باشند، بیشتر بازدیدکننده‌گرا باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند. موزه‌ها در یک بازار تفریحی در حال گسترش با هم رقابت می‌کنند. 

تأمین بودجه برای موجودیت و برنامه‌های جدید یک دغدغه اصلی است. چالش مدیران موزه حفاظت از موزه در عین دستیابی به مخاطبان بیشتر و ارائه یک تجربه غنی‌تر از بازدید موزه توسط بازدیدکنندگان است. بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات ساده است، زمانی که کارکنان بازاریابی بتوانند در تمامی وظایف موزه، از جمله برنامه‌ها و آموزش، طراحی تاسیسات و طراحی داخلی و همچنین عضویت و توسعه، مشارکت داشته باشند، بازاریابی به بهترین وجه می‌تواند اهداف و استراتژی موزه را تسهیل کند. موزه‌ها علاوه بر اینکه، ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند، به رشد اقتصادی در قالب محصولات توریستی سطح بالا نیزکمک می‌کنند. این ارتباط از دو جهت سودمند است: اولاً، بناها و موزه‌ها می‌توانند با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، منابع توانمندی را برای موجودیت و رشد خود تضمین کنند. ثانیاً، ارتباط مستقیم موزه‌ها و بناهای تاریخی با فعالیت‌های گردشگری می‌تواند کیفیت گردشگری را ارتقا داده و گردشگری را متمایز کند. 

جهانی شدن بازار رقابتی گردشگری، کیفیت را به ویژگی اصلی رقابت و تنوع خدمات ارائه شده تبدیل می‌کند. ماهیت خدمات هر چه باشد، رضایت مشتری باید چالش برانگیزترین و مهم‌ترین هدف باشد. بسیاری از محققان موافق هستند که کیفیت خدمات یک جزء غالب در ارزیابی یک مقصد گردشگری توسط بازدیدکنندگان است. از آنجایی که توسعه گردشگری منجر به افزایش رقابت در بازار گردشگری شده است، رضایت بازدیدکنندگان از بازدید از جاذبه‌ها در مقاصدی مانند موزه ها، دلیل تعیین کننده‌ای برای بازگشت است. کیفیت خدمات ارائه شده و توانایی مدیران موزه در پاسخگویی به نیازهای بازدیدکنندگان در جذب گردشگر بسیار مهم است. علاوه بر پشتیبانی فنی و طراحی موزه، مطالعه انتظارات بازدیدکنندگان و در نهایت خدمات ارائه شده توسط موزه نیز مورد نیاز است. ارزیابی کیفیت خدمات به دلیل ماهیت نامشهود آن بسیار دشوارتر از ارزیابی کیفیت محصولات است. محیط فیزیکی نیز نقش مهمی در جلوگیری از نگرش بازدیدکنندگان نسبت به موزه دارد. 

اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. 

تحقیقات در مورد توسعه گردشگری پایدار به اهمیت وجود جاذبه‌های میراثی و بناهای تاریخی در انتخاب مقصد گردشگری اشاره می‌کند و بر ارزش موزه‌ها برای رشد گردشگری یک منطقه تأکید می‌کند. از این رو، بسیاری از موزه‌ها خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان خود را تطبیق داده و متوجه شده‌اند که گردشگران عامل مهمی برای موفقیت مؤسسه آن‌ها هستند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. سطح رضایت بازدیدکنندگان و کیفیت خدمات موزه‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا توسعه پایدار مقاصد گردشگری حفظ شود. استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به موزه‌ها در انجام مأموریت خود و در عین حال به حداکثر رساندن رضایت بازدیدکنندگان کمک کنند. 

مهم‌ترین دلایلی که باعث رضایت بازدیدکنندگان از موزه می‌شود، فرهنگ، آثار تاریخی، منحصر به فرد بودن نمایشگاه‌ها و خدمات ارائه شده توسط راهنمای تور است. از سوی دیگر، باید به دلایل مهم نارضایتی آنان، خدمات بد ارائه شده در موزه، ساعات کاری ناکافی، اطلاعات مکتوب ناکافی و نبود مکان‌های دیدنی در موزه اشاره کرد. قصد بازدیدکنندگان برای بازدید مجدد از موزه در آینده تحت تأثیر پرسنل، امکانات و نمایشگاه‌ها و جنبه‌های آموزشی موزه است. 

تقویت بخش کلیدی گردشگری و توسعه پایدار آن را می‌توان با توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای موزه‌ها به دست آورد. استراتژی بازاریابی خرد در موزه‌ها، بازاریابی کلان محصول گردشگری را تقویت می‌کند. 

با مدیریت صحیح و ارائه خدمات مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان موزه‌ها، می‌بایست رضایت آن‌ها را به حداکثر رساند. بازدیدکنندگان راضی مایلند اطلاعات موزه و مقصد گردشگری را پخش کنند. میراث حیاتی و مزیت‌های فرهنگی مقاصد گردشگری باید توسط خدمات با کیفیت بالا پشتیبانی شود، زیرا موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی ویژگی‌های غالب را تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با درآمد بالا و سطح تحصیلات بالا، موزه‌ها را دلیل مهمی برای بازدید از مقاصد گردشگری می‌دانند.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

مهندس سلطانی : عدم ابلاغ تعرفه ها، مخابرات را با زیان 3300 میلیارد تومانی مواجه کرد

84 درصد معاینات پزشکی قانونی لرستان سرپایی است

70 درصد محکومین در بیرون و درون زندان مشغول کار هستند

ایجاد 229 شغل توسط بسیج سازندگی لرستان از ابتدای سال جاری

کسب رتبه برتر شرکت گاز استان لرستان در سنجش سلامت اداری شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران

جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر دنیا حضور دارد

سرپرست جدید دبیرخانه هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان، معارفه شد

بیش از 140 تاییدیه ایمنی آسانسور در لرستان صادر شد

کشف بیش از 20 میلیارد کالای قاچاق در خرم آباد

تحویل یک فرد جوجه جغد کوچک توسط دوستدار محیط زیست به اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان

تخفیف 25درصدی مکالمه تلفن ثابت به مقصد مکه مکرمه و مدینه منوره

یخچال های قاچاق به مقصد نرسید

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سراب زز لرستان

برگزاری پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان پلدختر

جشنواره ابوذر توان تعالی‌بخشی تولیدات رسانه‌ای کشور را دارد

افتتاح دو مجتمع خدماتی رفاهی و آغاز عملیات اجرایی احداث پاسگاه پلیس راه ازنا_ شازند

عملیات اجرایی ترمیم خط انتقال تحت فشار فاضلاب شهر پلدختر به قطر 500 میلیمتر

اهدای بیش از 3000 بسته معیشتی در سالجاری/300بسته معیشتی بین نیازمندان چگنی توزیع شد

حمایت از شرکت های دانش بنیان و اشتغال آفرین در استان

برگزاری شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق با حضور معاون وزیر نیرو در خرم آباد

انتصاب مدیران جوان، انقلابی و متخصص در بروجرد

فعالیت 248 قاضی در استان لرستان/ نیاز به 176 قاضی در استان

تخفیف 25درصدی مکالمه تلفن ثابت به مقصد مکه مکرمه و مدینه منوره

10 آسانسور غیراستاندارد پلمب شد

ارتقای شبکه تلفن ثابت با نصب کافوی نوری جدید در الیگودرز

برگزاری میز شمیم خدمت و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه رییس کل دادگستری استان لرستان بمناسبت هفته قوه قضاییه

دستگیری 53 متهم تحت تعقیب در خرم‌آباد

توقیف خودرو 60 میلیاردی قاچاق در رومشکان

درهفته صرفه جویی درمصرف آب ،از مشترکان خوش حساب وکم مصرف تجلیل می شود

آب بهای 70 درصد خانوارهای لرستانی کمتر از 50 هزار تومان است

اصناف و بازاریان قلب تپنده اقتصاد کشور هستند

هیئت ممیزه دانشگاه لرستان با ارتقای مرتبه‌ی پنج عضو هیئت علمی، موافقت کرد

ساختمان اداری بیمه سلامت شهرستان چگنی کلنگ زنی شد

ساخت دو واحد آموزشی 3 کلاسه در مناطق کم برخوردار لرستان

توسعه زیرساختهای آموزشی با هدف ایجاد عدالت آموزشی ، رسالت اصلی اداره کل نوسازی مدارس است

آغاز فعالیت خیریه باران همدلی جهت مشاوره و درمان بیماران مبتلا به سرطان در لرستان

اجرای طرح آموزش ایمنی کاربران ادوات کشاورزی در الشتر لرستان

استاندار لرستان: تا ابد محتاج شهدا هستیم

رفع تصرف 120 میلیاردی اراضی کشاورزی شهرستان کوهدشت

ثبت‌نام پذیرش دوره‌های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان آغاز شد

مرحله تکمیلی ثبت نام جشنواره تعاونی‌های برتر لرستان آغاز شد

متخلفین شکارغیر مجاز بزوحشی درخرم آباد دستگیرشدند

برگزاری جشن‌های دانش‌آموختگی دانشجویان توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان

آزمون نمونه دولتی متوسطه دوم روز جمعه 3 تیرماه برگزار می شود

آب مشترکان پر مصرف لرستان قطع می شود

گزارش تصویری/غبار روبی مزار شهید رحیمی و گلزار شهدای خرم‌آباد توسط رییس کل دادگستری استان، شورای قضایی و جمعی از قضات

2هزارو 174 میلیارد ریال طلب گندم به کشاورزان لرستانی پرداخت شد

خدمت جهادی سرلوحه کار پلیس است

540 میلیون تومان کلاهبرداری در خرم آباد کشف شد

بررسی صلاحیت مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در لرستان