آخرین مطالب

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری یادداشت

نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:
یاداشت: بامداد رجبی

به گزارش پایگاه خبری دیار مفرغ، موزه‌ها مکان‌هایی هستند که هدف آنها نمایش و معرفی آثار هنری و تاریخی به شکلی بسیار فشرده و جامع است. وقتی موزه‌ها می‌خواهند تاریخ و هنر را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند، آن‌وقت است که باید اشکال جدیدی از حفاظت، نگهداری و ارائه پیدا کنند. فناوری‌های جدید و همچنین اشکال نوآورانه مبتنی بر تعامل علوم مختلف بایستی توسعه و اجرا شود.

محیطی که موزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند در دهه‌های گذشته به‌ویژه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تغییر زیادی کرده است. موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسه‌های سنتی باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند، بیشتر بازدیدکننده محور باشند. کلمه موزه ریشه یونانی دارد و از کلمه یونانی Mouseion، به معنای مقر زندگی «موز» و الهه هنر گرفته شده است.

موزها الهام بخش آفرینش ادبیات و هنر هستند و اغلب این مکان‌ها را منبع دانش می‌دانند. موزه‌ها و بناهای تاریخی منابعی هستند که ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند و به رشد اقتصادی در مناطق کمک می‌کنند. اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با محیط طبیعی و ثروت فرهنگی و باستانی دارد. به عبارت دیگر محیط طبیعی و آثار باستانی پارامتر اساسی رشد گردشگر در منطقه را تشکیل می‌دهند و از طریق گردشگری، نهادهای دولتی و بخش خصوصی می‌توانند برای دستیابی به منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با یکدیگر همکاری کنند. اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. 

گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است. تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفرهای تفریحی. سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد برای اساساً انگیزه‌های فرهنگی مانند تورهای مطالعاتی، هنرهای نمایشی و سایر تورهای فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت، فولکلور یا هنر یا زیارت» است.

همکاری‌های موفق بین مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها و دفاتر گردشگری شهر را به هم مرتبط می‌کند و تعداد بازدیدهای موزه به آژانس‌های مسافرتی و بازدیدهای فرهنگی سازمان یافته نیز بستگی دارد. موزه‌ها با مشارکت آژانس‌های گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی برای جذب بازدیدکننده فعالیت می‌کنند و بسته به موقعیت مکانی خود باید به گردشگری توجه جدی داشته باشند. موقعیت استراتژیک یک موزه به وضعیت درک شده یک منطقه می‌افزاید و از رشد صنعت گردشگری و اوقات فراغت حمایت می‌کند. 

موزه‌ها در حال تغییر هستند و سعی می‌کنند به جای اینکه صرفاً مؤسسات سنتی باشند، بیشتر بازدیدکننده‌گرا باشند که عمدتاً اشیاء را جمع‌آوری و به نمایش می‌گذارند. موزه‌ها در یک بازار تفریحی در حال گسترش با هم رقابت می‌کنند. 

تأمین بودجه برای موجودیت و برنامه‌های جدید یک دغدغه اصلی است. چالش مدیران موزه حفاظت از موزه در عین دستیابی به مخاطبان بیشتر و ارائه یک تجربه غنی‌تر از بازدید موزه توسط بازدیدکنندگان است. بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات ساده است، زمانی که کارکنان بازاریابی بتوانند در تمامی وظایف موزه، از جمله برنامه‌ها و آموزش، طراحی تاسیسات و طراحی داخلی و همچنین عضویت و توسعه، مشارکت داشته باشند، بازاریابی به بهترین وجه می‌تواند اهداف و استراتژی موزه را تسهیل کند. موزه‌ها علاوه بر اینکه، ارزش مازادی را در مقصد گردشگری به ارمغان می‌آورند، به رشد اقتصادی در قالب محصولات توریستی سطح بالا نیزکمک می‌کنند. این ارتباط از دو جهت سودمند است: اولاً، بناها و موزه‌ها می‌توانند با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، منابع توانمندی را برای موجودیت و رشد خود تضمین کنند. ثانیاً، ارتباط مستقیم موزه‌ها و بناهای تاریخی با فعالیت‌های گردشگری می‌تواند کیفیت گردشگری را ارتقا داده و گردشگری را متمایز کند. 

جهانی شدن بازار رقابتی گردشگری، کیفیت را به ویژگی اصلی رقابت و تنوع خدمات ارائه شده تبدیل می‌کند. ماهیت خدمات هر چه باشد، رضایت مشتری باید چالش برانگیزترین و مهم‌ترین هدف باشد. بسیاری از محققان موافق هستند که کیفیت خدمات یک جزء غالب در ارزیابی یک مقصد گردشگری توسط بازدیدکنندگان است. از آنجایی که توسعه گردشگری منجر به افزایش رقابت در بازار گردشگری شده است، رضایت بازدیدکنندگان از بازدید از جاذبه‌ها در مقاصدی مانند موزه ها، دلیل تعیین کننده‌ای برای بازگشت است. کیفیت خدمات ارائه شده و توانایی مدیران موزه در پاسخگویی به نیازهای بازدیدکنندگان در جذب گردشگر بسیار مهم است. علاوه بر پشتیبانی فنی و طراحی موزه، مطالعه انتظارات بازدیدکنندگان و در نهایت خدمات ارائه شده توسط موزه نیز مورد نیاز است. ارزیابی کیفیت خدمات به دلیل ماهیت نامشهود آن بسیار دشوارتر از ارزیابی کیفیت محصولات است. محیط فیزیکی نیز نقش مهمی در جلوگیری از نگرش بازدیدکنندگان نسبت به موزه دارد. 

اعتقاد بر این است که موزه‌های عمومی می‌توانند به یکی از محورهای توسعه فرهنگی و محور اصلی توسعه گردشگری تبدیل شوند. 

تحقیقات در مورد توسعه گردشگری پایدار به اهمیت وجود جاذبه‌های میراثی و بناهای تاریخی در انتخاب مقصد گردشگری اشاره می‌کند و بر ارزش موزه‌ها برای رشد گردشگری یک منطقه تأکید می‌کند. از این رو، بسیاری از موزه‌ها خدمات ارائه شده به بازدیدکنندگان خود را تطبیق داده و متوجه شده‌اند که گردشگران عامل مهمی برای موفقیت مؤسسه آن‌ها هستند. رضایت بازدیدکنندگان موزه عنصر مهمی از بازاریابی است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت موزه دارد. سطح رضایت بازدیدکنندگان و کیفیت خدمات موزه‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا توسعه پایدار مقاصد گردشگری حفظ شود. استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به موزه‌ها در انجام مأموریت خود و در عین حال به حداکثر رساندن رضایت بازدیدکنندگان کمک کنند. 

مهم‌ترین دلایلی که باعث رضایت بازدیدکنندگان از موزه می‌شود، فرهنگ، آثار تاریخی، منحصر به فرد بودن نمایشگاه‌ها و خدمات ارائه شده توسط راهنمای تور است. از سوی دیگر، باید به دلایل مهم نارضایتی آنان، خدمات بد ارائه شده در موزه، ساعات کاری ناکافی، اطلاعات مکتوب ناکافی و نبود مکان‌های دیدنی در موزه اشاره کرد. قصد بازدیدکنندگان برای بازدید مجدد از موزه در آینده تحت تأثیر پرسنل، امکانات و نمایشگاه‌ها و جنبه‌های آموزشی موزه است. 

تقویت بخش کلیدی گردشگری و توسعه پایدار آن را می‌توان با توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای موزه‌ها به دست آورد. استراتژی بازاریابی خرد در موزه‌ها، بازاریابی کلان محصول گردشگری را تقویت می‌کند. 

با مدیریت صحیح و ارائه خدمات مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان موزه‌ها، می‌بایست رضایت آن‌ها را به حداکثر رساند. بازدیدکنندگان راضی مایلند اطلاعات موزه و مقصد گردشگری را پخش کنند. میراث حیاتی و مزیت‌های فرهنگی مقاصد گردشگری باید توسط خدمات با کیفیت بالا پشتیبانی شود، زیرا موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی ویژگی‌های غالب را تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با درآمد بالا و سطح تحصیلات بالا، موزه‌ها را دلیل مهمی برای بازدید از مقاصد گردشگری می‌دانند.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش آبخیزداری در کاهش آسیب پذیری استان لرستان نسبت به خشکسالی

واسپاری نشریات محلی لرستان به کتابخانه ملی ایران

فرصتی برای کشف استعدادها و مسیرهای شغلی آینده/ نمایشگاه هفته مشاغل در خرم‌آباد افتتاح شد

تخصیص اراضی ملی برای احداث نیروگاه های انرژی خورشیدی در استان لرستان

فرهنگ و هنر پیشران توسعه و تعالی جامعه است /لزوم هم‌افزایی انجمن‌های فرهنگی و هنری لرستان

اجرای بیش از 300 ویژه‌برنامه هفته عقیدتی سیاسی سپاه در لرستان

قطعی برق با عدالت میان همه مشترکین توزیع خواهد شد

قاچاقچیان کالا در لرستان بیش از 10 میلیارد ریال جریمه شدند

خدمات بهداشت حرفه‌ای به 17 هزار کارگاه در لرستان ارائه شد

اجرای مگاپروژه دامداری سنگین در شهرک‌ گلخانه‌ای شب ماه 1 و 2 بروجرد

بانک سپه در میان شبکه بانکی استان، پیشرو در پرداخت تسهیلات اشتغال به جامعه ایثارگری

تأکید استاندار لرستان بر تأمین فوری ساختمان مناسب برای بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان

آغاز پذیرش حوزه علمیه خواهران لرستان از یکم اردیبهشت تا چهارم تیرماه1404

جشنواره مد و لباس زاگرس بستری برای تقویت فرهنگ بومی و ارزش‌های اجتماعی است/ تاکید بر ایجاد صندوق حمایت از صنایع پوشاک

برگزاری جشن‌های مردمی دهه کرامت در لرستان

9 معلم نمونه لرستان به مرحله کشوری راه یافتند

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان ابقاء شد

تعویض باتری 23 مرکز هاب سایت مخابراتی در استان

همکاری صنایع لرستان با طرح مدیریت مصرف آغاز شد

هشت پاسگاه حفاظتی منابع طبیعی لرستان در آستانه راه‌اندازی

ضرورت بکارگیری ظرفیت مهندسین در توسعه استانی

ارتقای سرویس ADSL به VDSL مشترکین منطقه فاز پنجم فرهنگیان شهرستان ازنا

تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های کلان آموزش و پرورش استان

درخشش بانوی فرهنگی لرستانی در جشنواره سراسری "تدریس ماهرانه" جمعیت هلال احمر

پرداخت سه هزار و 800 میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان لرستان

مجوز ماده 23 سد "ماربره" دورود صادر شد

تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت کشت و صنعت

درخشش هنرمندان لرستانی حاصل اتحاد بین هنرمندان و هم‌افزایی سازمان‌های فرهنگی استان است

هنرمندان واقعیت‌های دفاع مقدس را به تصویر بکشند

لزوم توجه بیشتر به هنرمندان لرستان

فاش راز کلاهبرداری 7 میلیاردی با وصیت‌نامه صوری در بروجرد

نظام ارجاع و پزشک خانواده مسیر عدالت سلامت را هموار می کند

رئیس‌جمهور از مدل راهبردی توسعه لرستان تمجید کرد

جویندگان اشیای عتیقه در ازنا دستگیر شدند

اولین بازارچه میوه و تره‌بار خرم‌آباد راه‌اندازی شد

انتقال خون لرستان دو رتبه نخست کشوری را کسب کرد/بانوان لرستانی پرچمدار اهدای خون کشور

گامی بلند در حمایت از بیماران سرطانی / حمایت موسسه امدادگران عاشورا از 800 بیمار سرطانی در لرستان

دستگاه‌های اجرایی لرستان حق واگذاری آگهی دولتی به افراد ذی‌نفع را ندارند / آموزش، شفاف‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، سه اولویت مهم خانه مطبوعات لرستان باشد

تأکید مسئول بسیج رسانه لرستان بر هم‌افزایی و برنامه‌محوری خانه مطبوعات

همایش روز ملی آرد و نان در لرستان با تجلیل از نانوایان و گندمکاران برتر +تصاویر

ضرورت ترویج مصرف نان کامل و کاهش ضایعات گندم

پرداخت کامل مطالبات کشاورزان لرستانی

مدرسه مجازی استان تا مهرماه راه‌اندازی می‌شود

کشف 50 ماینر غیرمجاز در لرستان

ایجاد زنجیره مهارت‌آموزی با هدف توسعه اشتغال در بین جوانان و مهارت افزایی کارگران در لرستان

کشف و ضبط 45 هزار لیتر سوخت یارانه‌ای در استان لرستان

پرداخت بیش از 37 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی استان لرستان در سال 1403

انعقاد تفاهم‌نامه برای احیای پروژه کمربند شرقی خرم‌آباد

هادیان سیاسی نقش مهمی در جهاد تبیین، روشنگری در جامعه دارند

کشف 15 دستگاه ماینر غیرمجاز در خرم‌آباد؛ پاداش برای گزارش‌های مردمی