مدیر و معلم مدرسه، کلید توسعه فرهنگ نماز
چهارشنبه 7 خرداد 1404 - 17:38:57

به گزارش دیار مفرغ، جلسه شورای قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش لرستان با تأکید بر نقش مؤثر مدیران، معلمان و عناصر پنج گانه برنامه درسی یعنی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق برگزار شد

در این جلسه، سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق و متوازن پنج عنصر اصلی برنامه درسی یعنی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق، گفت: اگر این پنج عنصر به‌درستی در بطن نظام تعلیم و تربیت قرار می‌گرفتند، امروز نیازی به طرح‌ها و برنامه‌های جانبی برای جبران کاستی‌ها نداشتیم. این مؤلفه‌ها ستون‌های اصلی رشد و تعالی دانش‌آموزان هستند.

 سهرابی در ادامه با تشریح کارکردهای این عناصر گفت: تعقل، قدرت تفکر و تحلیل را در دانش‌آموز تقویت می‌کند؛ ایمان، عمق اعتقادی و هویت دینی را نهادینه می‌کند؛ علم، دانش و آگاهی مورد نیاز برای زندگی شایسته را فراهم می‌سازد؛ عمل، مهارت به‌کارگیری آموخته‌ها را در بستر زندگی ممکن می‌سازد و اخلاق، زیربنای تعاملات سالم اجتماعی و تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر است. 

وی افزود: مشکل نظام آموزشی ما این بوده که صرفاً بر آموزش تمرکز کرده‌ایم، در حالی که اگر این پنج مؤلفه به‌طور متوازن دنبال می‌شد، بسیاری از چالش‌ها و ناهنجاری‌ها بروز نمی‌کرد. سهرابی همچنین با اشاره به نتایج برخی پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه تربیتی، گفت: بین دینداری دانش‌آموزان و عوامل متعددی رابطه معنادار وجود دارد. مهم‌ترین آن‌ها، نقش خانواده در دینداری فرزندان، جذابیت و نشاط فضای تربیتی و محتوای دینی، و هم‌راستایی خانه، مدرسه و محیط اجتماعی است. اگر این سه ضلع به درستی هماهنگ شوند، تربیت دینی مؤثرتر و پایدارتر خواهد بود. 

وی با تأکید بر اهمیت نقش مدیر و معلم در نهادینه‌سازی فرهنگ نماز افزود: اگر قرار است فرهنگ نماز توسعه یابد، باید تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تا سطح مدرسه و کلاس درس پیش برود. مربی پرورشی باید راهبر و هدایت‌گر باشد، اما کار تربیتی فقط بر عهده او نیست. یک مربی موفق، معلم فیزیک و ریاضی را نیز در کنار خود برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی پای کار می‌آورد. فرهنگ‌سازی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که تمام ارکان مدرسه نسبت به موضوع پرورش احساس مسئولیت کنند. در این جلسه، حجت‌الاسلام چراغی، رئیس ستاد اقامه نماز استان نیز با اشاره به جایگاه کلیدی نماز در تربیت نسل آینده گفت: نماز نباید فقط در حد برنامه‌ای نمادین در مدرسه بماند. باید از شیوه‌های نوین، محتوای جذاب و مشارکت فعال معلمان و دانش‌آموزان بهره برد تا نماز به‌عنوان یک رفتار درونی و نیاز قلبی در نسل جدید نهادینه شود.


http://diarmafrag.ir/fa/News/15186/مدیر-و-معلم-مدرسه،-کلید-توسعه-فرهنگ-نماز
بستن   چاپ